جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گچبری پیش ساخته، راهکاری برای دکوراسیونی شیک و مدرن

امتیاز این مقاله
میانگین امتیاز 5 / 5 - تعداد رای 2

فهرست

تزئینات گچی از قدیم بین مردم محبوب هستند و امروزه هم از آن‌ها برای زیباتر جلوه دادن سقف ستون و دیوارها استفاده می‌شود. امروزه به جای گچبری‌هایی که با دست ساخته می‌شدند از گچبری‌های پیش ساخته سفارشی برای متمایز کردن محیط‌های داخلی استفاده می‌کنند. مواد اولیه گچبری‌ها مقاومت بالایی در برابر فشار و ترک‌خوردگی داشته و انعطاف‌پذیری بالایی دارند.

گچبری چیست؟

از گچ که توسط دی هیدرات سولفات کلسیم ایجاد می‌شود در قالب مجسمه‌ها و… استفاده می‌کنند‌. گچبری‌ها امروزه برای تزئین و زیباسازی محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. از مزایای آن می‌توان به وزن کم آن اشاره کرد. در گذشته تزئیات گچی منازل به صورت سنتی و با دست انجام می‌شد، ولی امروزه با گسترش صنعت ساختمان‌سازی دیگر این روش جوابگو نیست. بنابراین تولید گچبری پیش ساخته به عنوان راه‌حلی مناسب ارائه شد. این گچبری‌ها را می‌توان برای تزئین ستون و سرستون نیز به کار برد.

مواد تشکیل دهنده گچبری پیش ساخته

گچبری پیش ساخته اغلب از سه دسته مواد شامل گچ، پلی فوم و پلی اورتان ساخته می‌شود. گچ که اصلی‌ترین عنصر است مزایای فراوانی دارد. این ماده سازندگان را قادر می‌سازد، بتوانند الگوهای گچی کوچک و با جزئیات را با بهترین کیفیت بسازند. این الگوهای دقیق و ظریف جلوه‌ای ویژه به فضا می‌دهند. پلی‌فوم که از انبساط پلی استایرن ایجاد می‌شود با تغییر صفحه سقف، جلوه‌ای متفاوت و منحصربه‌فرد به محیط می‌دهد.

در نهایت از پلی اورتان هم به‌دلیل امکان تمیز کردن ساده و محو نشدن در معرض نور خورشید استفاده می‌شود‌. از ویژگی‌های پلی اورتان می‌توان به وزن سبک، طول عمر بالا و قابلیت شکل‌پذیری مناسب اشاره کرد. همچنین این ماده در موقعیت‌های محیطی مختلف ترک برنمی‌دارد و مقاومت خود را حفظ می‌کند. پلی اورتان نسوز است و به عنوان عایق حرارتی مناسبی شناخته می‌شود؛ علاوه‌بر این ماده سبک آب را هم جذب نمی‌کند. این ماده باعث جذب گردوخاک نشده و کاملا مناسب رنگ‌آمیزی است.

گچبری برای تزئین سقف

از مزایای گچبری‌های پیش ساخته می‌توان به امکان تزئین سقف اشاره کرد‌. اگر برای سقف از گچبری پیش ساخته مناسبی استفاده شود باعث بزرگ‌تر دیده شدن فضا و بهبود نورپردازی آن می‌شود‌. گچبری پیش ساخته را می‌توان در اطراف لوستر، بالای جزیره آشپزخانه و اپن نصب کرد. همچنین این گچبری‌ها را می‌توان در ستون‌ها و قوس‌های محیط نیز به کار برد.

گچبری روی دیوار

امروزه برای اطراف تابلوهایی که روی دیوار نصب می‌شود هم از گچبری پیش ساخته استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید تابلویی هنری را روی دیوار اتاق نشیمن خود بیاویزید می‌توانید اطراف آن را با گچبری‌های تزئینی ویژه‌ای بیارایید. همچنین از این گچبری‌های ظریف می‌توان در پشت تلویزیون نیز استفاده کرد. گچبری‌های پیش ساخته همان‌قدر که فضای نشیمن و سالن را زیبا می‌کنند می‌توانند در تزئین محیط آشپزخانه نیز موثر باشند. توسط این گچبری‌ها تقریبا اجرای هر طرحی ممکن است. طاقچه‌های مدرنی که توسط این عناصر تزئین، در آشپزخانه نصب می‌شوند باعث می‌شود فضایی شیک و آراسته ایجاد شود.

گچبری ستون و سرستون

گچبری پیش ساخته روی ستون وسرستون نقش مهمی در زیبایی ظاهری ساختمان دارد. این ابزارهای پیش ساخته با طرح‌ها و الگوهای متنوعی ساخته می‌شوند و طراحی داخلی و خارجی ساختمان را جذاب‌تر می‌کنند. با استفاده از گچبری پیش ساخته، می‌توان روی ستون و سرستون‌ها الگوها و نقوش دلخواه را متناسب با سبک محیط نصب کرد. قابلیت رنگ‌پذیری گچبری‌ها به طراحان و معماران اجازه می‌دهد تا با استفاده از رنگ‌های متنوع، جزئیات زیباتری به منازل بیافزایند.

گچبری پیش ساخته کلاسیک

اگر منزل‌تان دکوراسیونی سنتی و شیک دارد، می‌توانید با گچبری‌های کلاسیک زیبایی آن را تکمیل کنید. ابزار پیش ساخته کلاسیک  بیشتر در ساختمان‌های معماری تاریخی و کلاسیک استفاده می‌شود، اما از آن در برخی از ساختمان‌های مدرن هم استفاده می‌شود. اگر منزل شما دیزاین کلاسیک دارد، این نوع گچبری پیش ساخته می‌تواند با دکوراسیون داخلی منزل ترکیب شده و جلوه‌ای زیبا و منحصربه‌فرد ایجاد کند. دیوارهایی که گچبری پیش ساخته کلاسیک دارند را می‌توانید با تابلوهای هنری کلاسیک نیز تزئیین کنید.

مزایای استفاده از گچبری پیش ساخته

یکی از مهم‌ترین مزایای گچبری‌هایی پیش ساخته قابلیت رنگ‌پذیری آن‌ها است. شما می‌توانید براساس دکوراسیون داخلی محیط خود گچبری پیش ساخته را به رنگ دلخواه سفارش دهید. روی این گچبری‌ها پتینه‌کاری و ورق طلا نیز قابل انجام است. این گچبری‌ها در برابر رطوبت و پوسیدگی مقاومت بالایی دارند و در محیط‌های قلیایی و اسیدی نیز دچار تغییر نمی‌شوند. وزن سبک و امکان نصب ساده هم از دیگر مزایای آن است.

همچنین اگر می‌خواهید دکوراسیون فضای خود را کمی تغییر دهید می‌توانید توسط این گچبری‌ها تنوع ایده‌آلی ایجاد کنید. ایجاد تغییر توسط گچبری پیش ساخته بدون نیاز به بنایی و… انجام می‌شود. علاوه‌بر این گچبری پیش ساخته را می‌توان روی سطوح مختلفی از جمله، کناف، گچ، سنگ، کاشی، چوب، کابینت و سقف نصب کرد. این گچبری‌ها به مرور زمان دچار تغییر رنگ و ترک‌خوردگی نمی‌شوند و طول عمر بالایی دارند. امکان شستشوی آسان نیز از دیگر مزایای مهم گچبری‌های پیش ساخته است.

گچبری پیش ساخته طلایی و نقره‌ ای

گچبری پیش ساخته را می‌توان با ورق طلا، ورق نقره و ورق مس نیز اجرا کرد. ورق طلا ماندگاری را بالا برده و برای محیط‌هایی که دکوراسیون طلایی رنگ دارند بسیار مناسب است. گچبری طلایی برای فضاهایی مانند سالن پذیرایی یا سالن‌های مجلل و بزرگ مانند تالارها کاربرد دارد. اگر مساحت محیط شما کم است بهتر است از المان‌های تزئینی با رنگ‌های تیره خودداری کنید. گچبری‌های طلایی و نقره‌ای زیبایی فضا را دوچندان کرده و باعث می‌شود، محیط وسیع‌تر دیده شود.

سخن پایانی

گچبری از ابزارهای پیش ساخته بسیار پرطرفدار است که به هر محیطی جلوه‌ای منحصربه‌فرد می‌بخشد. گچبری‌ها را می‌توان در اطراف لوستر، لامپ، بالای اپن و حتی آشپزخانه نیز به کار برد. این ابزارها در برابر فشار و رطوبت مقاوم هستند و عمر طولانی‌ دارند. اگر می‌خواهید بدون اجرای بنایی و… دکوراسیون داخلی منزل خود را تغییر دهید می‌توانید از گچبری‌های پیش ساخته کلاسیک و مدرن استفاده کنید.

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *