جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نمای رومی

امتیاز این مقاله
امتیاز خود را ثبت کنید

فهرست

مدتی است که نمایی جذاب و کمی عجیب در کشورمان ایران، بینندگان را به خود جذب کرده است. سبکی از معماری که بحث های بی شماری درباره محوبیت و حتی ممنوعیت آن به گوش می رسد. این سبک نمای رومی است که در این مقاله به آن می پردازیم .نمای ساختمان دارای سبک های گوناگونی است و هر سازنده بر اساس سلیقه، سبک خاصی را برای ساختمان انتخاب کرده و اجرا می کند. نمای رومی یکی از این سبک ها می باشد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

نمای ساختمان

نمای ساختمان اولین گزینه ای است که هر شخص به آن توجه می کند. ممکن است این گونه به نظر بیاید که نمای ساختمان امری شخصی است اما نا همگن بودن نمای ساختمان در یک شهر به تدریج منظره نامناسبی را بوجود می آورد. در نتیجه در هنگام ساخت نمای ساختمان بایستی هماهنگی آن با محیط را نیز در نظر گرفت.

نمای رومی چیست؟

مدتی است که نمایی جذاب و کمی عجیب در کشورمان ایران، بینندگان را به خود جذب کرده است. سبکی از معماری که بحث های بی شماری درباره محوبیت و حتی ممنوعیت آن بگوش می رسد. این سبک نمای رومی است که در این مقاله به آن می پردازیم .

نمای رومی دارای 3 ویژگی می باشد که آن را از سایر سبک ها متمایز می نماید.

1. در نمای رومی قوس ها به شکل گرد و عریض اجرا می شوند.

2. در نمای رومی ستون ها به شیوه دوریک ، یونیک و کورنتی اجرا می شوند.

3. در نمای رومی ستون های سنگی تزیینی به نمایش گذاشته می شوند.

یکی از طرح های کلاسیک محبوب در نمای ساختمان، نمای رومی می باشد. نمای رومی سرشار از ابهت و شکوه است و امروزه در نمای بسیاری از ساختمان ها از نمای رومی استفاده می شود. نام گذاری نمای رومی به علت وجود عناصر روم باستان در این معماری می باشد.

نمای رومی عموما از سنگ ساخته می شود در ورودی نمای رومی ستون های بزرگ و غول پیکر و با ابهت استفاده می شود. اصلی ترین مصالح در نمای رومی سنگ مرمر ، تراورتن و گرانیت می باشد.

زادگاه نمای رومی کشور ایتالیا است و ایتالیایی ها از زمان های قدیم علاقه بسیاری به نمای رومی و استفاده از سنگ مرمر در نما ساختمان داشته اند.

جنس سنگ های مورد استفاده در نمای رومی

سنگ در نمای رومی با اقلیم و منطقه و قیمت رابطه مستقیم دارد. در نمای رومی اغلب از سنگ های تراورتن که به صورت بی موج برش خورده اند استفاده می شود. سنگ های تراورتن با فن آوری های مختلف سابیده ، هوند و چرمی در نمای رومی استفاده می شود. سنگ تراورتن به دلیل سبک بودن و خلل و فرجی که دارند، امکان چسبندگی خوبی با ملات می دهد و گزینه بسیار مناسبی برای اجرای نمای رومی می باشد.

طراحی و اجرای نمای رومی ساختمان

طراحی و اجرای نمای رومی ساختمان امری است بسیار تخصصی چرا که نمای ساختمان شناسنامه و هویت یک ساختمان است و در بسیاری از موارد کیفیت یک ساختمان از روی نمای آن تخمین زده می شود. طراحی نمای ساختمان دارای اصول و ضرابط خاص خود می باشد که توسط مهندس طراح در نظر گرفته می شود. ابزار سبک نمای ساختمان با سابقه طولانی و درخشان در نمای رومی ساختمان، امکان اجرای تمامی نماهای رومی مورد نظر طراحان و سازندگان را فراهم می آورد.

هم چنین بخوانید :

ابزار پیش ساخته پلی یورتان

مزیت های نمای رومی

زیبایی فوق العاده نمای رومی:

شاخصه های معماری به صورت کامل در نمای رومی جای می گیرند. المان کتیبه های متنوع در نمای رومی ، قاب های حکاکی شده چشم نواز ، ستون ها و سر ستون ها ، قوس های بزرگ و استفاده از سنگ های متنوع از جمله مواردی است که نمای رومی را نسبت به سایر نماها متمایز می کند. نور پردازی اصولی و مناسب در شب شکوه و زیبایی نمای رومی را دوچندان می کند.

نمای رومی ، نمادی از تجمل و زرق و برق :

امروزه، نمای رومی به عنوان یکی از نماد های تجمل شناخته می شود. در کاخ های سلطنتی نیز نمای رومی به وفور مشاهده می شود. زیاد بودن جزییات در نمای رومی و ستون ها و طرح های برجسته ، این سبک را به سبکی سلطنتی تبدیل کرده است.از طرفی دیگر، سرمایه داران و متمولان از این سبک معماری نمای رومی برای به نمایش گذاشتن سرمایه خود استفاده میکنند.

معایب نمای رومی

ضعف نمای رومی در برابر زلزله:

محدودیت بودجه در اجرای نمای رومی باعث شده تا بهای کمی به استحکام قطعات داده شده و شهرها در زمان زلزله بسیار آسیب پذیر می شوند.راه حل این امر استفاده از ابزار نمای فوق سبک برای ایجاد نمای رومی ساختمان است.ابزار سبک نمای ساختمان به دلیل وزن بسیار کمی که دارند با اضافی ساختمان را کاهش داده و در زمان زمین لرزه بسیار امن می باشند.

استحکام کم نمای رومی :

در نمای رومی غالبا از سنگ استفاده می شود. سنگ به دلیل جمع شدن آب در منافذ، دچار ترک خوردگی شده و به صورت تدریجی نمای زشتی به ساختمان می بخشد. در حالی که ابزار EPS نمای ساختمان از این مشکل مصون بوده و در طولانی مدت تغییر شکل نخواهد داد.

اتلاف انرژِی در نمای رومی:

در نمای رومی از سقف های بلند و پنجره های بزرگ استفاده می شود که این سبک معماری با آب و هوای بسیاری از مناطق کشورمان سازگاری ندارد. ابزار سبک EPS نمای ساختمان علاوه بر ویژگی های بیان شده نقش عایق را نیز ایفا کرده و دست سازندگان را در احرای نمای رومی و سایر نماها باز می گذارد.

این مجموعه، با کلکسیونی از ابزارهای فوق سبک نمای ساختمان، شما را تا رسیدن به “نمای دلخواهتان” همراهی میکند.

جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

امتیاز خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *