جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مزایا و معایب ستون پیش ساخته در مقایسه با ستون های سنتی

امتیاز این مقاله
میانگین امتیاز 5 / 5 - تعداد رای 2

فهرست

ستون‌ها از مهم‌ترین اجزای ساختمان محسوب می‌شوند؛ زیرا بیشتر بار مقاومت و استحکام سازه برعهده ستون‌های ساختمان است. به‌طور کلی ستون‌ها اجزای باربر عمودی سازه هستند که برای انتقال بارهای افقی و فونداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. ستون‌های پیش ساخته در انواع طرح، اندازه، رنگ و… در سطح بازار موجود هستند که هرکدام از آن‌ها کاربرد متفاوتی دارند. از ستون‌های پیش ساخته می‌توان برای سنگین‌ترین بارهای ساختمان‌سازی نیز استفاده کرد. از مزیت این نوع ستون‌ها می‌توان به کیفیت بالا، مقاومت و دوام بالا، سرعت و سهولت نصب و… اشاره کرد.

ستون پیش ساخته چیست؟

ستون‌های پیش ساخته از قطعات بتنی ساخته می‌شوند که به‌دلیل مزایای بسیاری که دارند مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند. ستون‌ پیش ساخته نفش بسزایی در معماری‌ ساختمان‌های چند طبقه دارد. این نوع ستون‌ها از بتن‌های با مقاومت بالا تولید می‌شوند و با استفاده از میلگردهای فولاد تقویت می‌شوند. البته این نوع ستون‌ها به صورت سفارشی نیز مورد قابل سفارش هستند. ستون‌های پیش ساخته و سرستون‌ها از پرکاربردترین اجزای ساختمانی بنتی به حساب می‌آیند. ستون‌های پیش ساخته نسبت به ستون‌های سنتی هزینه کم‌تری دارند، علاوه‌بر این این نوع ستون‌ها در تسزیع مراحل ساخت و صرفه‌جویی زمان در اولویت قرار دارند.

همچنین بخوانید: ستون پیش ساخته

کاربرد ستون پیش ساخته

ستون‌های پیش ساخته نسبت به ستون‌های سنتی از استحکام و مقاومت بالاتری بهره‌مند هستند، به همین دلیل از آن‌ها می‌توانید برای ساخت سازه‌های چند طبقه استفاده کنید. این نوع ستون‌ها در متریال و طرح‌های گوناگونی قابل تولید هستند، به همین دلیل می‌توانید از آن‌ها برای زیبایی و معماری‌های خاص استفاده کنید. این نوع ستون‌ها در ساخت ساختمان‌های مسکونی، تجاری، عمارت‌های چند طبقه، پارکینگ‌ها و… کاربرد دارند. معمولا از سرستون و ستون پیش ساخته در طرح‌های مختلف برای زیبایی و جذابیت بیشتر روف گاردن‌ها، تالارها و نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

انواع ستون پیش ساخته

ستون‌های پیش ساخته در طرح، مدل، متریال و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام از آن‌ها کاربرد منحصربه‌فردی در ساخت و ساز دارند. در اکثر مواقع برای تولید ستون‌ها از بتن استفاده می‌کنند؛ اما در برخی مواقع براساس نیاز ساز از متریال‌های دیگری برای تولید ستون و سرستون استفاده می‌کنند که برخی از آن‌ها شامل پلی یورتان، سیمان، فلز، سنگ، پلی استر، فایبرگلاس، کورین و… می‌شوند. معمولا ستون به صورت مربعی، بیضی، مستطیلی و… تولید می‌شوند.

نحوه ساخت ستون پیش ساخته

برای ساخت ستون‌های پیش ساخته از قالب‌های مختلفی استفاده می‌کنند در صورتی که برای ستون‌های سنتی از مصالح مختلف استفاده می‌کنند. قطعات پیش ساخته بتنی در زمان کمی آماده می‌شوند. معمولا ستون‌های پیش ساخته با استفاده پیچ و مهره و پایه صورت می‌گیرد. در برخی مواقع برای تقویت ستون‌های پیش ساخته از گچ و میلگرد نیز استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از ستون‌های پیش ساخته

ستون‌های پیش ساخته کاربرد بسیاری در ساخت و سازهای امروزی دارد؛ اما دلیل محبوبیت استفاده از ستون‌های پیش ساخته چیست؟ چرا امروزه از این ستون و سرتون‌ها در اکثر سازه‌های استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی انواع مزایای این نوع ستون‌ها خواهیم پرداخت.

تضمین کیفیت

ستون‌های پیش ساخته از لحاظ کیفیت و استحکام نسبت ستون‌های سنتی بسیار برتر هستند. این نوع ستون‌ها در کارخانه‌ به صورت استاندارد و کنترل شده ساخته می‌شوند. در ساخت این نوع ستون‎ها خطا بسیار کمی رخ می‌دهد. این نوع ستون‌ها به‌دلیل اینکه در طرح و متریال‌های گوناگونی قابل تولید هستند، دست معماران و تیم‌های ساخت و ساز را برای سازه‌های مختلف با معماری‌های جذاب و منحصربه‌فرد، باز گذاشته است.

فرایند ساخت

با استفاده از این نوع ستون‌ها دیگر نیازی به ساخت و سازهای اضافی قطعات بتنی در محل کار نیست. با استفاده از این محصولات می‌توانید در زمان صرفه‌جویی کنید، علاوه‌بر این نیاز به هزینه‌های اضافی برای کارگر حذف می‌شود.

مزایای ساختاری

این نوع ستون‌ها با افزایش دوام سازه می‌شود، زیرا برای تولید آن‌ها از متریال‌هایی چون بتن و میلکرد استفاده شده است. این نوع ستون‌ها در برابر آتش سوزی، خوردگی، زلزله و رطوبت مقاومت بالایی دارند. ظرفیت باربری این نوع ستون‌ها بسته به نوع متریالی که برای ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، متفاوت است. طرح و ابعاد این نوع ستون‌ها به‌دلیل اینکه توسط کارخانه تولید می‌شوند به صورت یک‌دست هستند و ظاهری یک‌نواخت دارند.

قیمت مناسب

فاکتورهای مختلفی در قیمت ستون‌های پیش ساخته دخیل هستند. از مهم‌ترین عواملی که روی قیمت ستون‌های پیش ساخته اثر می‌گذارند، می‌توان به ابعاد، طرح، مواد تشکیل دهنده ستون، هزینه حمل و نقل، نوع پروژه، میزان مقاومت و…. بستگی دارد. به‌طور کلی قیمت ستون‌های پیش ساخته نسبت به ستون‌های سنتی بسیار مناسب و به‌صرفه هستند.

مقاومت بالا

ستون های پیش ساخته از مقاومت بالایی در برابر بارهای وارده برخوردارند.

معایب ستون‌های پیش ساخته

در کنار کاربرد و مزایای بی‌شمار ستون‌های پیش ساخته می‌توان به برخی از معایب این نوع سازه‌ها نیز اشاره کرد.

  • هزینه حمل و نقل برای جابه‌جایی ستون‌های پیش ساخته از کارخانه تا محل پروژه
  • در صورتی که ابعاد این ستون‌ها بزرگ باشد، جابه‌جایی آن‌ها کار دشواری است.
  • در برخی مواقع ممکن است در زمان نصب دچار مشکل شوید، مخصوص اگر ستون از متریال خوبی تشکیل نشده باشد، ممکن است در زمان نصب دچار آسیب شود.
  • برای نصب این نوع ستون‌ها باید از نیروهای متخصص استفاده کنید.
  • برخی از این ستون‌ها محدودیت نصب دارند.
  • محدودیت عرض و ارتفاع ستون‌های پیش ساخته در زمان جابه‌جایی جاده‌ای

مزایای ستون های سنتی

  •  ستون های سنتی را می توان با توجه به نیاز پروژه طراحی و اجرا کرد.
  •  ستون های سنتی در برابر حملات مقاوم تر از ستون های پیش ساخته هستند.
  •  برای نصب ستون های سنتی به تجهیزات خاص نیاز نیست.

معایب ستون های سنتی

  •  ستون های سنتی در محل پروژه ساخته می شوند و نصب آنها زمان بیشتری می برد.
  •  کیفیت ستون های سنتی به مهارت و تجربه نصاب بستگی دارد.
  •  ستون های سنتی در طرح ها و رنگ های محدودی موجود هستند.

سخن پایانی

ستون‌های پیش ساخته کاربرد و مزایای بیشتری در ساخت و ساز نسبت به ستون‌های سنتی دارند. از ستون‌های پیش ساخته می‌توانید در فضاهای مختلف مانند رستوران‌ها، معماری‌های منحصربه‌فرد و… استفاده می‌شود. این نوع ستون‌ها در طرح، ابعاد، متریال و… در حال تولید هستند که هرکدام از آن‌ها کاربرد متنوعی دارند. از مزایای این نوع ستون‌ها می‎توان به دوام بالا، تسریع کار و… اشاره کرد.

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *